رشته روانشناسی
روانشناسی رشتهای است که به مطالعهی رفتار، اعمال، افکار، تعاملات و واکنشهای افراد میپردازد؛ درحالیکه روانپزشکی پیشگیری و مدیریت از اختلالات روانی است. رواشناسی با در نظر گرفتن نیازهای طبیعی انسان و درک روح زمان بهعنوان پرچمدار مطالعهی پیچیدگیهای بشر امروز شناخته میشود. پایه و اساس روانشناسی صداقت کامل با خود است. درواقع روانشناسی با خودشناسی پیوند میخورد. روانشناسی جز ۵ رشتهی مهم دانشگاهی در جهان است که در درک ذهن و رفتار انسانها شمارا یاری میدهد. هدف اصلی این رشته بررسی وضعیتهای مختلف انسان در مواجه با مشکلاتی است که در زندگی رخ میدهد.
از مشاغلی که روانشناسی موجب بهبود و توسعهی آنها میشود میتوان نمایندهی فروش (بازاریاب)، کارشناس تبلیغات، تکنیسین و مشاور روانپزشک، مشاور تحصیلی و شغلی، افسر تحقیق و پیگیری، نویسنده، محقق بازار، مددجوی کودک، دستیار آزمایشگاه، کارشناس خدمات عمومی و اجتماعی و تدریس را نام برد.
گرایشهای این رشته
به دلیل تنوع رفتارهای انسانی و ارتباط این رشته با رشتههای دیگر، زمینههای تازه همواره در حال پدید آمدن هستند. تاکنون ۵۳ گرایش مختلف برای این رشته شناسایی شده که در ادامه به توضیح برخی از آنها میپردازیم.
۱. روانشناسی کودکان استثنایی
این گرایش مسائل و مشکلات کودکان استثنایی شامل کودکان عقبمانده ذهنی، کودکان بسیار تیزهوش، کودکان کمبینا و نابینا و افرادی که ناتوانی جسمی، حرکتی و ذهنی دارند را مورد بررسی قرار میدهد.
۲. روانشناسی بالینی
این گرایش به درک و درمان نابهنجاریها (مانند افسردگی، وسواس و…)، ناتوانی و آشفتگیهای شناختی، زیستشناختی، روانشناختی اجتماعی، رفتاری و هیجانی میپردازد. روانشناسی بالینی نقشهای ۶ گانهای دارد که عبارتند از: ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره آموزش و نظارت بر کار رواندرمانگرها و پژوهش و مدیریت. اکثر کارهای روانشناسی بالینی بهمنظور درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش است.
۳. زیست روانشناسی
این شاخه از روانشناسی تحلیل چگونگی تأثیر مغز و انتقالدهنده عصبی بر رفتار، افکار و احساسات است. این گرایش را میتوان ترکیبی از روانشناسی پایه و علم اعصاب دانست که با رشتههای دیگری مانند روانشناسی تطبیقی و روانشناسی تکمیلی در ارتباط است. زیست روانشناسی بانام روانشناسی زیستشناختی، علم اعصاب رفتاری و روانشناسی فیزیولوژیک نیز شناخته میشود. دانشآموختگان این گرایش به بررسی چگونگی تعامل فرایندهای زیستشناختی با سایر فرایندهای ذهنی میپردازند.
۴. روانشناسی رشد
روانشناسی رشد به توصیف تغییرات در طول زندگی فرد میپردازد و تمام مراحل زندگی انسان از تولد تا مرگ مخصوصاً کودکی و نوجوانی را مورد مطالعه قرار میدهد. این رشته از رشتههای زیستشناختی، جامعهشناسی، پزشکی، تعلیم و تربیت یاری میطلبد.
۵. روانشناسی قانونی
این گرایش با بیان مسائل انحراف اجتماعی موجب ایجاد امنیت در جامعه میشود. روانشناسی قانونی رفتارهای فردی و تغییر آنها در حیطه قانون را مورد بررسی قرار میدهد.
۶. روانشناسی مدرسه
روانشناسان مدرسه درزمینههای هیجانی، اجتماعی و تحصیلی به دانشآموزان کمک میکنند. هدف این رشته همکاری با اولیا، معلمان و دانشآموزان برای ایجاد یک محیط آموزشی سالم یا تمرکز بر نیازهای دانشآموزان است.
۷. روانشناسی سازمانی ـ صنعتی
این شاخه از روانشناسی به مطالعهی علمی رابطهی انسان و دنیای کار وهمچنین به مسائلی که انسان در تجارت و صنعت با آنها سروکار دارد میپردازد. خدمات مشاورهای در این زمینه با حلوفصل مشکلات کارکنان در ابعاد مختلف، تخصص و انرژی آنان را در اختیار اهداف سازمان قرار میدهد.
۸. روانشناسی اجتماعی (عمومی)
روانشناسی اجتماعی کلیات روانشناسی را مورد مطالعه قرار میدهد. درواقع این رشته بهعنوان علم مطالعه رفتار متقابل بین انسانها شناخته میشود.
تواناییهای لازم برای این رشته
دانشجویان این رشته باید پایهی علوم زیستی قوی داشته باشند. به همین خاطر است که دانشجویان این رشته از گروه علوم انسانی و تجربی انتخاب میشوند. علاوه بر زیستشناسی و شیمی، آمار، ریاضی و زبان انگلیسی نیز اهمیت زیادی در این رشته دارند. دانشجوی این رشته باید با دید عمیق خود بتواند ظرافتهای رفتاری و ویژگیهای روانی افراد را شناسایی کند.
دروس رشتهی روانشناسی در مقطع کارشناسی
نام درس | |||
---|---|---|---|
مباحث اساسی در روانشناسی ۱ | |||
انسان از دیدگاه اسلام | |||
مبانی مشاوره و راهنمایی | |||
ادبیات عمومی | |||
مبانی جامعه شناسی | |||
ریاضی پیش | |||
زبان پیش | |||
مباحث اساسی در روانشناسی ۲ | |||
آمارتوصیفی | |||
فیزیولوژی اعصاب و غدد | |||
اندیشه اسلامی ۱ | |||
تاریخ و مکاتب روانشناسی و نقد آن | |||
معرفت شناسی | |||
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی | |||
روانشناسی کارو مدیریت | |||
زبان عمومی | |||
روانشناسی ازدیدگاه اندیشمندان مسلمان | |||
آماراستنباطی | |||
احساس و ادراک | |||
فلسفه علم روانشنا سی | |||
روانشناسی یادگیری | |||
روانشناسی تحولی ۱ | |||
متون روانشناسی ۱ | |||
روانشناسی اجتماعی | |||
تربیت بدنی | |||
اخلاق و تربیت اسلامی | |||
روانشناسی فیزیولوژیک | |||
روانشناسی شناختی | |||
دانش خانواده وجمعیت | |||
روان سنجی | |||
روانشناسی تحولی ۲ | |||
متون روانشناسی ۲ | |||
روش تحقیق(کیفی و کمی) | |||
روانشناسی تربیتی | |||
فلسفهی اسلامی | |||
روانشناسی شخصیت | |||
انگیزش و هیجان | |||
آسیبشناسی روانی ۱ | |||
آموزه های روانشناختی در حدیث | |||
کاربرد کامپیوتر در روانشناسی | |||
تفسیر موضوعی قران | |||
ورزش ۱ | |||
روانشناسی تجربی | |||
روانشناسی دین | |||
آموزه های روانشناختی در قرآن | |||
مشاوه ی شغلی و حرفه ای | |||
روانشناسی اجتماعی کاربردی | |||
روانشناسی صنعتی_سازمانی | |||
آسیب شناسی روانی ۲ | |||
آشنایی با دفاع مقدس | |||
روانشناسی افراد با نیاز خاص۱ | |||
پویایی گروه | |||
انقلاب اسلامی و ریشه های آن | |||
نظریه،اصول و فنون مشاوره و روان درمانی | |||
آسیب شناسی روانی کودکان و نوجوانان | |||
روانشناسی تبلیغات و رسانه | |||
بهداشت روانی | |||
اصول روانشناسی بالینی | |||
آزمون های روانشناختی ۱ | |||
روانشناسی خانواده | |||
آسیب شناسی اجتماعی | |||
روانشناسی افراد با نیاز خاص ۲ | |||
روانشناسی سیاسی | |||
روانشناسی اعتیاد | |||
توانبخشی افراد با نیازخاص | |||
شیوه ی اصلاح و تغییر رفتار | |||
اندیشه اسلامی ۲ | |||
پژوهش( علمی ـ انفرادی) در روانشناسی | |||
روانشناسی سلامت | |||
آزمون های روانشناختی ۲ |
گرایشهای مقطع کارشناسی ارشد رشتهی روانشناسی
این رشته در مقطع کارشناسی ارشد شامل ۶ گرایش روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، سنجش و اندازهگیری، روانشناسی صنعتی و سازمانی و روانشناسی شخصیت میباشد.
آیندهی شغلی و بازار کار این رشته
فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در مراکز دولتی مانند بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری، کانون اصلاح و تربیت، سازمان زندانها، مراکز مشاوره، مهدکودک، بیمارستانها و آموزشوپرورش مشغول بهکار شوند. همچنین این افراد میتوانند با داشتن مجوز از بهزیستی مهدکودک یا خانه سالمندان تأسیس کنند. دانش روانشناسی یکی از علومی است که درآمد مناسبی دارد و شغلهای متنوعی را نیز در برمیگیرد. هر چه مدرک تحصیلی و سابقه کاری بالاتر باشد درآمد بیشتری نیز حاصل میشود.
در صورتی که به رشتهی روانشناسی علاقهمندید برای مشاهده مقالات این رشته میتوانید از بخش مقالات رواشناسی مرکز پروژه بازدید کنید.