آشنایی با رشته مهندسی شهرسازی

اطلاعات بیشتر

آشنایی با رشته علوم تربیتی

اطلاعات بیشتر

آشنایی با رشته مواد و متالوژی

اطلاعات بیشتر

مرکز پروژه

اطلاعات بیشتر
رشته علوم تربیتی

رشته علوم تربیتی

این رشته از رشته‌های علوم انسانی است و به جنبه‌های آموزش‌وپرورش انسان می‌پردازد. رشته علوم تربیتی برای اولین بار در دانشگاه کلمبیا ارائه شد و در ایران نیز در سال ۱۳۱۳ توسط دکتر هوشیار، صدیق و بیژن تثبیت گردید. علوم تربیتی از رشته‌های فلسفه، روانشناسی، آمار، جامعه‌شناسی، اقتصاد و مدیریت مفاهیم بسیاری را در برگرفته است و به همین دلیل ماهیت میان‌رشته‌ای دارد.

 توانایی‌های لازم برای تحصیل در این رشته
توانایی‌های لازم برای تحصیل در این رشته

توانایی‌های لازم برای تحصیل در این رشته

دانشجوی این رشته باید انسان‌دوست، نوع‌دوست و صادق باشد و ازلحاظ هوشی توانایی بالایی داشته باشد. دانشجوی این رشته باید دید هنری داشته و خلاق باشد تا بتواند با ابزار ابتدایی وسایل جدید و جالب ایجاد کند. هم‌چنین دانشجویان این رشته باید قوی، محکم، باحوصله و باگذشت باشند و از رویارویی با مشکلات و سختی‌ها نهراسند تا بتوانند به‌مرورزمان مشکلات را حل کرده و ذهنیت‌ها را عوض کنند.

رشته‌ی علوم تربیتی در مقطع کارشناسی
رشته‌ی علوم تربیتی در مقطع کارشناسی

رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی

رشته علوم تربیتی بر اساس دفترچه کنکور ۹۵ بدون گرایش است و دانشجویان در ابتدای ورود به دانشگاه رشته بدون گرایش علوم تربیتی را انتخاب می‌کنند و پس از گذراندن دو سال از تحصیل خود می‌توانند گرایش موردعلاقه خود را در گرایش‌های تکنولوژی آموزشی، آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی و آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی انتخاب نمایند. دانشجویان این رشته از ۱۳۹ واحد درسی، ۲۰ واحد عمومی، ۶۱ واحد پایه، ۵۰ واحد تخصصی و ۸ واحد اختیاری می‌گذرانند.

تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی که به معنای شناخت پدیده‌ها برای رسیدن به اهداف آموزشی می‌باشد رویکردی سیستمی است که فرآیند یادگیری را کنترل می‌کند. این گرایش همراه روانشناسی تربیتی در آسان کردن امر آموزش نقش به سزایی دارد.
در کل علم تکنولوژی آموزشی قصد دارد از تمامی پدیده‌های علمی استفاده کرده تا امرشیرین یادگیری سریعتر اتفاق افتاده و دیر از دست برود. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در آموزش‌وپرورش، صداوسیما، وزارت ارشاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بازار کار آزاد مشغول به‌کار شوند.

آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی

این گرایش آموزش‌وپرورشی از زمان تولد تا ابتدای دوره‌ی دبستان را شامل می‌شود. هدف این رشته پرورش افرادی باایمان، مسئول، ماهر و خلاق است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان مربی پیش‌دبستانی، کارشناس برای مراکز پیش‌دبستانی و دبستانی، آموزگار مدارش ابتدایی، مدیریت مدارس ابتدایی و… مشغول به‌کار شوند.

مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی

هدف این گرایش برآورده کردن نیازهای آموزشی آموزش‌وپرورش می‌باشد. این گرایش بازار کار مناسبی دارد فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان مدیر مراکز آموزشی و کارشناس برنامه‌ریزی در وزارت آموزش‌وپرورش مشغول به‌کار شوند. همچنین امکان تأسیس آموزشکده‌های درسی نیز برای کارشناسان این رشته وجود دارد.

آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی

کودکان استثنایی شامل کودکان عقب‌مانده ذهنی، کودکان معلول جسمی، کودکان نابینا و نیمه بینا، کودکان ناشنوا و نیمه شنوا، کودکان مبتلابه اختلال‌های عاطفی و اجتماعی و کودکان تیزهوش می‌باشند که هرکدام از این گروه‌ها شرایط خاصی برای آموزش دارند و نمی‌توان از یک روش برای تعلیم آنان استفاده نمود. هدف از این گرایش فراهم کردن امکانات آموزشی ویژه برای شکوفایی توانایی‌های ذهنی و جسمی این کودکان با توجه به‌ویژگی‌های آن‌هاست. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان معلم و مدیر مراکز آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی و کارشناس گزینش و تشخیص کودکان استثنایی در مؤسسات گوناگون مشغول به‌کار شوند.

کارشناسی ارشد علوم تربیتی
کارشناسی ارشد علوم تربیتی

کارشناسی ارشد علوم تربیتی

این گرایش در مقطع ارشد دارای گرایش‌های برنامه‌ریزی آموزشی، آموزش‌وپرورش تطبیقی، برنامه‌ریزی درسی، تحقیقات آموزشی، آموزش‌وپرورش استثنایی، روانشناسی تربیتی، آموزش بزرگ‌سالان، مشاوره و راهنمایی، آموزش و بهسازی منابع انسانی، تاریخ و فلسفه علوم و تربیت، تکنولوژی آموزشی، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی و سنجش و اندازه‌گیری در آموزش‌وپرورش می‌باشد.

علوم تربیتی در مقطع دکتری
علوم تربیتی در مقطع دکتری

علوم تربیتی در مقطع دکتری

در مقطع دکتری این رشته دارای گرایش‌های تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، برنامه‌ریزی درسی، روانشناسی تربیتی، سنجش آموزش، برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی، برنامه‌ریزی درسی در آموزش عالی، مدیریت آموزش عالی، اقتصاد آموزش عالی و برنامه‌ریزی آموزش از راه دور می‌باشد.

اگر قصد کسب اطلاعات بیشتری در مورد رشته علوم تربیتی دارید، از بخش مقالات رشته علوم تربیتی مرکز پروژه بازدید نمایید.

ارسال دیدگاه