آشنایی با رشته مهندسی شهرسازی

اطلاعات بیشتر

آشنایی با رشته علوم تربیتی

اطلاعات بیشتر

آشنایی با رشته مواد و متالوژی

اطلاعات بیشتر

مرکز پروژه

اطلاعات بیشتر
رشته‌ مهندسی برق

رشته‌ مهندسی برق

مهندسی برق به مطالعه‌ی الکتریسیته، الکترومغناطیس و الکترونیک می‌پردازد و به دو بخش بررسی و طراحی سیستم‌های انتقال و تبدیل انرژی الکتریکی تقسیم می‌شود. این رشته دانش تحلیل پدیده‌های فیزیکی (بار الکتریکی، جریان، ولتاژ و …) به زبان ریاضی است. تبدیل یک سیگنال به سیگنال دیگر از محورهای فعالیت یک مهندس برق است. مهندسین برق از الکتریسیته برای انتقال انرژی و پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند. از بنیان‌گذاران رشته مهندسی برق می‌توان مایکل فارادی، جیمز کلارک ماکسول، گئورگ سیمون اهم، تسلا و … را نام برد. بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژی در رشته‌های مهندسی مانند مکانیک، عمران، شیمی و … را وام‌دار رشته مهندسی برق می‌باشیم. دانش‌آموختگان این رشته قادرند درزمینه‌های طراحی، ساخت، بهره‌برداری، نظارت، نگهداری، مدیریت و هدایت عملیات سیستم‌ها به فعالیت بپردازند.

 توانایی‌های لازم برای رشته مهندسی برق
توانایی‌های لازم برای رشته مهندسی برق

توانایی‌های لازم برای این رشته

پایه و اساس این رشته مباحث فیزیک مانند الکترومغناطیس، جریان‌های الکترونیکی، الکتریسیته ساکن و … می‌باشد. افرادی که تحلیل و درک بالایی از این مباحث فیزیکی دارند و قادرند با ابزار علم ریاضی مسائل فیزیک را تحلیل و حل کنند برای این رشته مناسب‌ترند. دانشجویان این رشته باید در زبان‌های برنامه‌نویسی مانند C، C++،MATLAB ،JAVA و نرم‌افزارهایPspice، DIG، SILENT، PLS CADD، PS CAD و MDEL SIM درک و علاقه‌ی کافی داشته باشند. همچنین داشتن ضریب هوشی و تسلط بالا در ریاضی، فیزیک، زبان‌های خارجی برای تحصیل در این رشته ضروری می‌باشد.

مهندسی برق در مقطع کارشناسی
مهندسی برق در مقطع کارشناسی

مهندسی برق در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی حدود ۱۴۲ واحد است. از ترم ۶ به بعد دانشجویان این رشته قادرند بر اساس تمایل و علاقه خود یکی از گرایش‌های قدرت، مخابرات، الکترونیک و کنترل را انتخاب نمایند که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

الکترونیک

الکترونیک به بررسی حرکت الکترون در دوره گاز، خلأ و نیمه‌رسانا می‌پردازد و دوشاخه‌ی ساخت قطعه و کاربرد مداری قطعه و طراحی مدار را موردمطالعه قرار می‌دهد.

مخابرات

این گرایش درزمینه‌ی دریافت و ارسال اطلاعات فعالیت می‌کند و با ارائه‌ی نظریه‌های لازم انجام عملی فرایندها را ممکن می‌سازد.

قدرت

گرایش قدرت به آموزش و پژوهش درزمینه طراحی و ساخت سیستم‌های مورداستفاده در تولید، توزیع، مصرف و حفاظت از برق می‌پردازد.

کنترل

هدف این علم، کنترل خروجی‌های یک سیستم بر مبنای ورودی‌های آن و با توجه به شرایط ویژه طراحی آن سیستم می‌باشد.

ردیفنام درستعداد واحدپیش‌نیاز
ترم اول
۱ریاضی عمومی۱۳-
۲فیزیک۱(حرارت و مکانیک)۳-
۳زبان فارسی۳-
۴زبان انگلیسی۳-
۵نقشه‌کشی مهندسی۱-
۶کارگاه عمومی ۱-
۷اندیشه اسلامی۱۲-
۸آشنایی با مهندسی برق۱-
۹تربیت بدنی۱۱-
ترم دوم
۱۰ریاضی عمومی۲۳۱
۱۱فیزیک۲(الکتریسیته و مغناطیس)۳۱و۲
۱۲معادلات دیفرانسیل۳۱و۱۰
۱۳برنامه نویسی کامپیوتر۳-
۱۴آز فیزیک ۱۱۲
۱۵اندیشه اسلامی۲۲۷
۱۶تربیت بدنی۲۱۸
ترم سوم
۱۷ریاضات مهندسی۳۱۰و۱۲
۱۸مدارهای الکترونیکی۱۳۱۱و۱۲
۱۹الکترومغناطیس۳۱۰و۱۱
۲۰احتمال مهندسی۳۱
۲۱محاسبات عددی۲۱۰و۱۲
۲۲آز فیزیک۲۱۱۱
۲۳آیین زندگی۲-
۲۴کارگاه برق۱۶
ترم چهارم
۲۵الکترونیک۱۲۱۸
۲۶مدارهای الکتریکی۲۲۱۸
۲۷سیستم‌ها و سیگنال‌ها۳۱۷
۲۸ماشین‌های الکتریکی۱۲۱۸و۱۹
۲۹اقتصاد مهندسی۳-
۳۰آزمدارهای الکتریکی و اندازه گیری ۱۱۸ و ۲۶
۳۱انقلاب اسلامی۲-
۳۲دانش خانواده و جمعیت۲-
ترم پنجم
۳۳ماشین‌های الکتریکی۲۲۲۸
۳۴سیستم‌های کنترل خطی۳۲۶و۲۷
۳۵الکترونیک۲۲۲۵
۳۶سیستم‌های دیجیتال۱۳۲۵
۳۷زبان تخصصی برق۲۴
۳۸آز ماشین‌های الکتریکی۱۱۲۸
۳۹تفسیر موضوعی قرآن۲-
۴۰اصول سیستم‌های مخابراتی۳۲۰و۲۷
ترم ششم
۴۱ماشین‌های الکترونیکی۳
۳۳۳
۴۲سیستم‌های دیجیتالی۲۳۳۶
۴۳الکترونیک صنعتی۳۳۳و۳۵
۴۴آز الکترونیک۱۲۵و۳۵
۴۵آز سیستم‌های دیجیتال۱۱۳۶
۴۶تاریخ تحلیلی صدر اسلام۲-
۴۷تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی۱۳۳۳
۴۸درس اختیاری۱۳-
مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری
مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

مدارهای مجتمع الکترونیک، افزاره‌های میکرو و نانوالکترونیک، سیستم‌های الکترونیک دیجیتال، مهندسی فوتونیک، مهندسی فوتونیک گرایش نانو فوتونیک، مهندسی پدافند غیرعامل گرایش افا، مهندسی نانوفناوری گرایش نانوالکترونیک، مهندسی نانوفناوری گرایش نانوالکترومکانیک، مهندسی سیستم‌های میکرو و نانو الکترومکانیک، سیستم‌های قدرت، برنامه‌ریزی و مدیریت سیستم‌های انرژی الکتریکی، سامانه‌های برقی حمل‌ونقل، مهندسی راه‌آهن برقی، مهندسی سیستم‌های انرژی گرایش تکنولوژی انرژی، مهندسی سیستم‌های انرژی گرایش انرژی و محیط‌زیست، مهندسی سیستم‌های انرژی گرایش سیستم‌های انرژی، مهندسی انرژی‌های تجدید پذیر، مهندسی هسته‌ای، مهندسی هسته‌ای گرایش کاربرد پرتوها، مهندسی هسته‌ای گرایش گداخت هسته‌ای، مهندسی هسته‌ای گرایش مهندسی پرتو پزشکی، مهندسی هسته‌ای گرایش مهندسی راکتور، مهندسی هسته‌ای گرایش مهندسی فیزیک بهداشت، الکترونیک قدرت و ماشین‌های الکتریکی، مخابرات میدان و موج، مخابرات نوری، مخابرات سیستم، مخابرات امن و رمزنگاری، شبکه‌های مخابراتی، مهندسی فناوری ماهواره، مهندسی صدا، مهندسی مخابرات امنیتی، کنترل، کنترل و علائم، مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک، مهندسی پزشکی گرایش فناوری اطلاعات ، مهندسی پزشکی گرایش مهندسی ورزش و مهندسی مکاترونیک از گرایش‌های این رشته در مقطع ارشد و دکتری می‌باشند.

آینده‌ی شغلی و بازار کار این رشته
آینده‌ی شغلی و بازار کار این رشته

آینده‌ی شغلی و بازار کار این رشته

لازمه بازار کار برای فارغ‌التحصیلان برق، برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه است. امروزه با توسعه صنایع کوچک و بزرگ در کشور، فرصت‌های شغلی زیادی برای مهندسین برق فراهم‌شده است و اگر می‌بینیم که بااین‌وجود بعضی از فارغ‌التحصیلان این رشته بیکار هستند، به دلیل این است که این افراد یا فقط در تهران دنبال کار می‌گردند و یا در دوران تحصیل به‌جای یادگیری عمیق دروس و درنتیجه کسب توانایی‌های لازم، تنها واحدهای درسی خود را گذرانده‌اند. در تمامی صنایع، کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی، معادن، نیروگاه‌ها و شرکت‌های مختلف فضای کار برای مهندسین برق وجود دارد و جزء حیاتی‌ترین و مؤثرترین مشاغل در هر فضای صنعتی محسوب می‌شود. همچنین فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌ کارهای نظارتی، کارشناسی ارگان‌های مختلف و نظارت بر تأسیسات برقی ساختمان‌های مسکونی و مدارهای فشارقوی کارخانه‌ها مشغول شوند.

در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی در زمینه‌های مختلف مهندسی برق در کشورمان در حال فعالیت هستند که هسته اصلی آن‌ها را دانشجویان مهندسی برق تشکیل می‌دهند، که در عرصه‌های متنوعی از فن‌آوری های روز دنیا حرف اول را در منطقه می‌زنند. لذا می‌توان گفت زمینه کارآفرینی برای افرادی که توانایی ایده پردازی بالایی دارند به‌اندازه کافی وجود دارد.

اگر به رشته برق علاقه‌مندید و یا تمایل دارید اطلاعات بیشتری از آن کسب کنید از بخش مقالات رشته برق مرکز پروژه بازدید نمایید.

ارسال دیدگاه