آشنایی با رشته مهندسی شهرسازی

اطلاعات بیشتر

آشنایی با رشته علوم تربیتی

اطلاعات بیشتر

آشنایی با رشته مواد و متالوژی

اطلاعات بیشتر

مرکز پروژه

اطلاعات بیشتر
انتخاب رشته و معیارهای آن

انتخاب رشته و معیارهای آن

۱. علاقه

مهم‌ترین نکته برای انتخاب رشته، علاقه است. به داوطلبان توصیه می‌شود تا بر اساس انگیزه، علاقه، توانایی و استعداد خود انتخاب رشته داشته باشند. اگر افراد رشته‌ای را بدون توجه به علاقه و استعداد خود انتخاب کنند باید دو تا چهار سال با آن رشته درگیر باشند و بعد از فارغ‌التحصیلی نیز زندگی خود را درگرو رشته‌ای بدانند که هیچ میلی به آن ندارند.

۲. استعداد

استعداد به معنای توانایی و قدرت داشتن برای انجام برخی امور خاص است که موجب تمایز افراد از یکدیگر می‌شود. داوطلبان باید استعداد خود را مدنظر داشته باشند و رشته‌ای را انتخاب کنند که با استعداد آن‌ها سازگار است در غیر این صورت چگونه می‌توانند در رشته‌ی پذیرفته‌شده موفق شوند؟

شناخت دقیق برای انتخاب رشته
شناخت دقیق برای انتخاب رشته

۳. شناخت دقیق

انتخاب رشته باید با شناخت دقیق انجام شود که این شناخت با بهره‌گیری از منابع معتبر، مشورت با مشاوران و آشنایان و کسانی که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند به‌دست می‌آید.

۴. آینده‌ی شغلی و بازار کار

در هنگام انتخاب رشته داوطلب باید آینده‌ی شغلی و بازار کار رشته‌های انتخابی را بررسی کند تا مشاغل مربوط به آن رشته با خصوصیات فردی، روحی و روانی او سازگار باشد.

شرایط ویژه‌ی رشته‌ها و دانشگاه‌ها برای انتخاب رشته
شرایط ویژه‌ی رشته‌ها و دانشگاه‌ها برای انتخاب رشته

۵. شرایط ویژه‌ی رشته‌ها و دانشگاه‌ها

برخی از رشته‌ها (مانند رشته‌های نظامی) و دانشگاه‌ها دارای شرایط خاص و ویژه هستند بنابراین داوطلبان قبل از انتخاب رشته باید با شرایط آن آشنا باشند تا در صورت سازگاری با آن اقدام به انتخاب آن نمایند.

۶. بررسی واحدها و دروس رشته موردنظر

داوطلبان باید تعداد واحدها و دروس رشته‌ی مدنظر، تعداد و عناوین دروس انتخاب‌شده، دلایل انتخاب این دروس برای این رشته و مهارت‌ها و تخصص‌هایی که پس از پایان دوران تحصیل باید داشته باشند را هنگام انتخاب رشته موردبررسی قرار دهند.

مرکز پروژه با هدف کمک به داوطلبان برای انتخاب رشته، توضیحات کامل و جامعی را برای رشته‌های مختلف در بخش آشنایی با رشته‌های داشنگاهی تدارک دیده است.

توافق با خانواده برای انتخاب رشته
توافق با خانواده برای انتخاب رشته

۷. توافق با خانواده

ازآنجایی‌که اعضای خانواده نزدیک‌ترین و دلسوزترین افراد هستند بهتر است داوطلبان در مورد انتخاب رشته و دانشگاه با آن‌ها به توافق برسند.

۸. هزینه‌ی تحصیل

داوطلبان قبل از انتخاب رشته باید به هزینه‌های طول تحصیل توجه کنند. برخی از رشته‌های دانشگاهی به دلیل داشتن واحد عملی، علاوه بر تلاش و پشتکار نیازمند هزینه هستند.

۹. موقعیت جغرافیایی دانشگاه

داوطلبان قبل از انتخاب رشته باید به مکان جغرافیای دانشگاهی که انتخاب می‌کنند توجه نمایند؛ اینکه در بهترین دانشگاه درس بخوانند یا در رشته‌ی موردعلاقه خود در هر دانشگاهی تحصیل کنند، باید قبل از انتخاب رشته موردبررسی قرار بگیرد.

موارد ذکرشده مهم‌ترین معیارهای انتخاب رشته و دانشگاه می‌باشند امید است داوطلبان عزیز با رعایت این موارد نتیجه‌ی مطلوب خود را کسب نمایند.

ارسال دیدگاه