آشنایی با رشته مهندسی شهرسازی

اطلاعات بیشتر

آشنایی با رشته علوم تربیتی

اطلاعات بیشتر

آشنایی با رشته مواد و متالوژی

اطلاعات بیشتر

مرکز پروژه

اطلاعات بیشتر
رشته اقتصاد

رشته اقتصاد

رشته اقتصاد را علم تخصیص منابع می‌دانند چون منابع محدود هستند و نیازهای بشر در حوزه‌های مختلف نامحدود، پس نمی‌توان همه‌چیز را به‌طور یکسان به هر خواسته‌ای تخصیص داد، در واقع باید منابع را برآورد کرد.عقلانی‌ترین شیوه‌ی استفاده از منابع محدود، در همه سطوح در علم اقتصاد موردبررسی قرار می‌گیرد به همین دلیل است که در برخی منابع، رویکرد اقتصادی را رویکرد عقلانی نیز می‌نامند.

برای معرفی رشته اقتصاد باید گفت اقتصاد علم زندگی است هیچ پدیده‌ای در جهان وجود ندارد که با این علم در ارتباط نباشد. به‌طور کلی اقتصاد در دو حوزه فعالیت می‌کند:

۱- اقتصاد خورد

این اقتصاد در سطح کوچک مانند خانواده‌ها و بنگاه‌های اقتصادی برای تأمین هزینه‌ها و مایحتاج از فعالیت‌های روزمره به‌کار می‌رود.

۲- اقتصاد کلان

این اقتصاد به نیازهای اقتصادی در سطح بزرگ مثلاً یک جامعه یا کشور می‌پردازد. تورم، نرخ بیکاری، نرخ ارز و موضوعاتی از این قبیل در این شاخه جا می‌گیرند.

رشته اقتصاد انگیزه‌های یک فرایند را جهت کسب منافع اقتصادی تحلیل می‌کند، درواقع اقتصاد نوعی چارچوب برای گرفتن تصمیمات عقلانی در هر نوع جامعه‌ای می‌باشد. دانش‌آموختگان این رشته قادر هستند رفتارهای مختلف را پیش‌بینی نمایند و با اعلام نظرات کارشناسی خود تا حدود زیادی از بروز زیان‌های احتمالی جلوگیری نمایند.

اهمیت رشته اقتصاد
اهمیت رشته اقتصاد

اهمیت رشته اقتصاد

ازاین‌جهت که سرنوشت یک کشور در زمینه مختلف و رفاه تک‌تک افراد جامعه در گرو چگونگی وضعیت اقتصاد است اهمیت بسیار دارد. به علت اهمیت و حساسیت بالای این رشته، در کشورهای پیشرفته رشته‌های دانشگاهی اقتصاد در مقایسه با رشته‌های پزشکی و مهندسی مهم‌تر ارزیابی شده و بیشتر به آنها پرداخته می‌شود درحالی‌که در کشور ما بااینکه همگان به اهمیت آن اذعان دارند اما در عمل بهای لازم به آن نمی‌دهند. به علت رابطه تنگاتنگ این رشته با قلمروهای اجتماعی می‌توان گفت روش تحلیلی اقتصاد درواقع روش دیفرانسیل‌گیری از مدل‌های اقتصادی با متغیرهای بی‌شمار می‌باشد. مشکل بودن رشته اقتصاد نیز ازاین‌جهت است که تحلیل موضوعات اقتصادی مستلزم بررسی و ملاحظه همه تعامل‌های میان متغیرهای اجتماعی و اقتصادی است.

کاربرد رشته اقتصاد

رشته اقتصاد در امور عمومی و دولتی و سازمان‌های مالی خصوصاً چندملیتی کاربرد دارد و مهم‌ترین کاربرد آن چگونگی نحوه تخصیص منابع و بودجه‌بندی در شرکت‌ها و ادارات می‌باشد که این کار موجب حفظ مزیت رقابتی بنگاه اقتصادی می‌شود.

کاربرد رشته اقتصاد
کاربرد رشته اقتصاد

وظیفه علم اقتصاد

علم اقتصاد وظیفه بسیار سنگینی دارد چراکه تمام اقداماتی که از سوی بشر صورت می‌گیرد باانگیزه کسب منفعت درزمینه مالی یا اجتماعی می‌باشد. تمام کشمکش‌های سیاسی، اجتماعی و فکری ریشه در اقتصاد و تقسیم منابع دارند. علم اقتصاد نجات‌بخش‌ترین علم در راستای توسعه یک فرد، حکومت یا کشور است.

رشته اقتصاد دارای شاخه‌های فراوانی ازجمله اقتصاد سیاسی، اقتصاد بین‌الملل، اقتصاد فرهنگی و اقتصاد رسانه‌ای می‌باشد. امروزه به علت نوسان‌های لحظه‌ای قیمت‌ها اقتصاددانان نزد مردم جامعه بسیار محترم شمرده شده و بازار کار این رشته به شکل قابل‌ ملاحظه در حال رشد است.

ابزارهای مطالعه و دروس اصلی رشته اقتصاد

برای آموختن این رشته باید بدانید که این رشته با اعداد نوشته و با گفتار بیان می‌شود. ابزار تحلیل این رشته ریاضیات است بنابراین برای موفقیت در این رشته باید دانش کافی در ریاضیات و آمار و کار کردن با نرم‌افزارهای مختلف را داشت، اما تنها با به‌کار گیری این ابزار فهم اقتصادی میسر نمی‌شود، فهم اقتصادی نیاز به مطالعات عمیق در نظریه‌های اقتصادی و سیر قلمروهای اجتماعی دارد.

دروس اصلی این رشته عبارت‌اند از: اقتصاد، ریاضی، پول، بانکداری، اقتصاد بخش عمومی، اقتصاد توسعه، تاریخ عقاید اقتصادی و نظام‌های اقتصادی.

گرایش‌های مختلف رشته اقتصاد

اقتصاد صنعتی
اقتصاد صنعتی

۱- اقتصاد صنعتی

اقتصاد در این نوع گرایش مسائل بخش صنعت را با توجه به تئوری‌ها و نظریه‌هایی که وجود دارد توضیح می‌دهد و با کاربرد اقتصاد خورد در فعالیت‌های صنعتی، ساختار بازار (انحصاری یا رقابتی بودن) و عملکرد آنها سروکار دارد. در این بخش نقش تبلیغات در صنعت، تکنولوژی، آشنایی با روابط کار و مدیریت بنگاه‌های تولیدی، تحولات صنعتی و سیاست‌گذاری حائز اهمیت است.

دانشجویان این گرایش باید مطالعات خود را درزمینه مدیریت منابع و مدیریت استراتژیک بالا ببرند زیرا رقیبان آنها مهندسین صنایعی هستند که گرایش آنها برنامه‌ریزی سیستم است. همچنین دانشجویان این بخش می‌توانند در مؤسسات تولیدی و شرکت‌ها، وزارت صنایع و معادن، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مشغول به‌کار شوند.

۲- اقتصاد نظری

این گرایش پایه و اساس سایر گرایش‌های اقتصادی می‌باشد و در حقیقت جنبه محض تئوریک اقتصاد و پایه و چارچوب علم اقتصاد را موردبررسی قرار می‌دهد. وجه تمایز این گرایش رشته اقتصاد، با دیگر گرایش‌ها درس تاریخ عقاید اقتصادی و اقتصادسنجی می‌باشد. درس تاریخ عقاید اقتصادی بسیار مهم و کلیدی است زیرا وجه شاخص و امتیاز رشته اقتصاد نظری است و به بررسی جایگاه و شرایط نظریات اقتصادی و دانشمندانی که این نظریات را ارائه کرده‌اند می‌پردازد. درس اقتصادسنجی هم جنبه‌های کمی نظریه‌های دانش اقتصاد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

اقتصاد کشاورزی
اقتصاد کشاورزی

۳- اقتصاد کشاورزی

از آنجایی که بخش کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است اقتصاد کشاورزی به بررسی مسائل اقتصادی این بخش و ارائه راهکار برای حل این مسائل و استفاده از ابزارها و روش‌های اقتصادی برای بهره‌مندی بیشتر از منابع موجود در این بخش (مانند زراعت، دام‌پروری، آبیاری و…) می‌پردازد.

واحدهای اختصاصی این گرایش شامل: اقتصاد کشاورزی، توسعه و سیاست کشاورزی، بازاریابی محصولات کشاورزی، مدیریت مزارع، جامعه‌شناسی روستایی و پژوهش عملیاتی می‌باشد.

توانایی‌های لازم برای رشته علوم اقتصاد

یک دانشجوی اقتصاد بیش از هر چیز باید ریاضی قوی داشته باشد تا بتواند در این رشته موفق شود. همچنین دانشجویان اقتصاد باید به مباحث اجتماعی علاقه داشته باشند و پایه و الفبای جامعه‌شناسی علوم سیاسی و روانشناسی را بدانند.

بازارکار رشته اقتصاد
بازارکار رشته اقتصاد

بازارکار و آینده‌ی شغلی رشته اقتصادی

رشته اقتصاد برای کسانی که توانایی و تخصص بیشتری دارند درآمد بیشتری هم خواهد داشت. برای تحصیل در این رشته باید پویایی کافی و فعالیت علمی داشته باشید و تا مدارج بالا درس بخوانید تا به‌عنوان یک صاحب‌نظر و متخصص به‌حساب بیایید. علم اقتصاد علم سیاست‌گذاری و حکومت‌داری است به این معنا که دانش‌آموختگان این رشته به‌عنوان کارشناس و مشاور معرفی می‌شوند و به افرادی که در پست سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری خدمت می‌کنند خدمات ارائه می‌دهند.

از پاراگراف بالا می‌توان نتیجه گرفت که بازار کار اصلی برای این رشته دولت است، اگر شما به فعالیت در حوزه اقتصاد کلان بپردازید به‌طور طبیعی به استخدام سازمان‌هایی مانند بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان صنایع، گمرک و… درمیایید. اگر در اقتصاد حمل‌ونقل مهارت بیابید می‌توانید در وزارت راه و ترابری فعالیت کنید. درواقع دولت اصلی‌ترین خریدار علم اقتصاد است. درحالی‌که دولت ایران به دلیل ضابطه‌های دولتی و نداشتن انگیزه‌های لازم در به‌کارگیری این تخصص در دولت علاقه‌ای نشان نمی‌دهد طبق آخرین رتبه‌بندی صورت گرفته در مورد درآمدزایی رشته‌ها در بازار کار آمریکا رشته اقتصاد بعد از رشته کامپیوتر پردرآمدترین رشته است.

گرایش‌های اقتصاد
گرایش‌های اقتصاد
ردیف
نام درسواحد
نوع
ترم اول
۱اصول حسابداری۳
پایه
۲ریاضیات پیش دانشگاهی۴
جبرانی
۳ فارسی عمومی۳
عمومی
۴کلیات عمل اقتصاد۳
پایه
۵مبانی جامعه شناسی۲
اختیاری
۶گروه" الف" معارف۲
عمومی
ترم دوم
۷آمار برای اقتصاد ۱۳
پایه
۸ریاضیات برای اقتصاد ۱۳
پایه
۹اقتصاد خرد ۱۳
تخصصی
۱۰ زبان عمومی۳
عمومی
۱۱ اقتصاد کلان ۱۲
تخصصی
۱۲ گروه "ب"معارف۲
عمومی
۱۳تربیت بدنی ۱
عمومی
ترم سوم
۱۴آمار برای اقتصاد ۲۳
پایه
۱۵ ریاضیات برای اقتصاد ۲۳
پایه
۱۶صول و مبانی اقتصاد اسالمی۳
پایه
۱۷ اقتصاد خرد ۲۳
تخصصی
۱۸اقتصاد کالان ۲۳
تخصصی
۱۹گرو "ج" معارف۲
عمومی
۲۰ زبان تخصصی انگلیسی۲
پایه
ترم چهارم
۲۱ اقتصاد سنجی ۱۳
تخصصی
۲۲اقتصاد خرد ۳۳
تخصصی
۲۳اقتصاد کلان ۳۳
تخصصی
۲۴آشنایی با فقه اقتصادی۳
تخصصی
۲۵سیر اندیشه‌های اقتصادی متفکرین
اسالمی و غرب
۳
تخصصی
۲۶نظریه‌های توسعه اقتصادی۳
تخصصی
۲۷گروه" د" معارف۲
عمومی
ترم پنجم
۲۸حقوق تجارت۲
تخصصی
۲۹اقتصاد بخش عمومی ۱۳
تخصصی
۳۰مبانی فلسفی و روش شناسی
اقتصاد
۳
تخصصی
۳۱تجارت بین الملل۲
تخصصی
۳۲اقتصاد مالی۳
تخصصی
۳۳اقتصاد ایران ۱۲
تخصصی
۳۴ورزش ۱۱
عمومی
۳۵ اقتصاد سنجی ۲۳
تخصصی
ترم ششم
۳۶اقتصاد صنعتی۲
تخصصی
۳۷ اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست۳
تخصصی
۳۸اقتصاد بخش عمومی ۲۲
تخصصی
۳۹نظام‌های اقتصادی۲
تخصصی
۴۰پول و بانکداری۲
تخصصی
۴۱روش تحقیق در اقتصاد۲
تخصصی
۴۲اقتصاد ایران ۲۳
تخصصی
۴۳درس اختیاری۲
تخصصی
ترم هفتم
۴۴درس اختیاری-
۴۵درس اختیاری-
۴۶اقتصاد انرژی
تخصصی
۴۷نظریه بازی‌ها و کاربرد آن در
اقتصاد
تخصصی
۴۸اقتصاد گردشگری و میراث فرهنگی
تخصصی
۴۹بانکداری اسالمی
تخصصی
۵۰اقتصاد ایران ۳
تخصصی
۵۱ گروه "ه" معارف
عمومی
۵۲دانش خانواده
ترم هشتم
۵۳ درس اختیاری۲-
۵۴ اقتصاد کشاورزی۲
تخصصی
۵۵الگوی اسالمی ایرانی پیشرفت و
اقتصاد مقاومتی
۲
تخصصی
۵۶گروه "و" معارف۲
عمومی
۵۷بازار سرمایه اسالمی۲
تخصصی
۵۸ ارزیابی طرح های اقتصادی۳
تخصصی
۵۹ مالیه بین الملل۲
تخصصی

گرایش‌های دوره‌ی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد

علوم اقتصادی در مقطع کارشناسی ارشد دارای ۶ گرایش علوم اقتصادی، توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی، اقتصاد انرژی، اقتصاد محیط‌زیست و اقتصاد و تجارت الکترونیک می‌باشد. تفاوت این ۶ گرایش به علت محدودیت تعداد واحدها بسیار اندک می‌باشد.

اگر در زمینه اقتصاد مشغول به کار هستید و یا به آن علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم از بخش پروژه‌های رشته اقتصاد مرکز پروژه بازدید کنید.

ارسال دیدگاه